סיכום Monte Rosa SkyMarathon

טוב, זה לא עוד מירוץ. זה היה אתגר שונה לגמרי מכל מירוץ אחר בו השתתפתי.
Monte Rosa SkyMarathon.
המירוץ הגבוה באירופה.
במירוץ כביש צריך סיבולת פיזית ומנטלית.
במירוץ שטח והרים צריך להוסיף גם טכניקה לריצת שבילים.
במירוצי Skyrunning כבר צריך שליטה בשטח הררי תלול וטכני, כולל טיפוס עם הידיים.
במונטה רוזה סקיי מרתון צריך את כל הנ״ל ועוד: איקלום לגובה רב, שליטה בריצה על שלג, שליטה בטכניקות אלפיניות ועבודה עם בן זוג קשור בחבל.

ספורטאי The North Face ישראל - עידו דסה מספר על החוויה שלו מהמירוץ המשוגע הזה!

קצת פרטים טכניים על המירוץ

המירוץ הוא בעצם הSkyrace הראשון בהיסטוריה ומטפס מכפר שנקרא אלניה בצפון איטליה (Alagna) בגובה 1100 מ’, בעליה אחת רצופה לבקתת ההרים הכי גבוהה באירופה 4550 מ’- על פסגת ההר השני בגובהו אחרי המון בלאנק, פסגת המונטה רוזה.

הבקתה- מבנה גדול ומרשים, נקרא קפנה מרגריטה. ולכן שם החיבה של המירוץ הוא AMA -Alagna Margarita Alagna. לאחר ההגעה לבקתה, מסתובבים ויורדים את אותם 3500 מ’. השיא (שנשבר במירוץ האחרון) הוא 4:29 שעות. זמן הגג באיזור 9-10 שעות בהתאם לתנאים.

על מנת להתקבל למרוץ על צמד הרצים (חובה להשתתף כזוג במירוץ!) לשלוח קורות חיים המתארות את הניסיון שלהם במרוצי skyrunning וטיפוס אלפיני. לאחר שמארגני המירוץ מאשרים את הרשמתכם יש לקחת בחשבון את כל רשימת הציוד הנדרשת:
קרמפונים לנעליים – שהם זיזי מתכת המתלבשים על גבי נעלי הריצה כדי להקל על האחיזה בשלג קשה וקרח.
חבל – חבל טיפוס דינמי באורך 10 מטרים ובעובי של לפחות 8 מ”מ, אשר יחבר בין הרצים במהלך התנועה על הקרחון.
מכשיר ספיגה– ידוע גם בתור ערכת ויה פראטה, בעצם 2 קרבינרים המיועדים לאבטחת התנועה לאורך חבלים מקובעים בקרח מצד אחד ומצד השני אל הרתמה.
רתמת טיפוס – רתמת טיפוס אלפיני קלת משקל המיועדת לחיבור החבל וערכת הויה פראטה אל הרץ.
מקלות ריצה – מקלות ריצה קלות ועמידות מצוידות בבאסקטים המתאימים לתנועה בשלג עמוק.

ציוד Monte Rosa SkyMarathon

הכנות אחרונות

יומיים לפני המירוץ התעוררתי חולה, מצונן ועם גרון כואב. כמובן שלדחות את המירוץ הזה לא בא בחשבון עבורי – חיכיתי לו יותר מדי זמן.

ערב לפני המירוץ, אחרי התדריך המקיף של ההפקה על האתגרים והחלקים המסוכנים במסלול, בדקנו את הציוד ותכננו את הפרטים הקטנים במירוץ.
אני ויניב שושן, שותפי למרוץ – לא מכירים הרבה זמן, יצא לנו לרוץ יחד פעם אחת בלבד לפני התחרות. למרות זאת, התחברנו בקלות ומהרגע הראשון השיח היה בגובה העיניים, בלי אגו, כל אחד הבין את החוזקות והחולשות של האחר (בריצה).

הזינוק

למחרת, בחמש וחצי בבוקר זינקנו אל המסע. כבר בקילומטר הראשון הרגשתי שאני חלש, הגוף לא זז כמו שהוא רגיל. בזמן שאני מוציא ליטרים של נזלת מהאף ומתקשה להתקדם בקצב שרציתי, יניב התקדם בקלילות מעלה ודאג להשאיר אותי בקצב. שעתיים מאוחר יותר, אנחנו כבר על צלע הר חשוף ועמוס בשלג עמוק. מצוידים בקרמפונים על הנעליים, הגענו לתחנה השניה בגובה 3,200 מ’. זו התחנה היחידה בה יכולנו לקבל סיוע (בגלל מגבלות גישה) ושם פגשנו את לי ברד ונעמה דרור האלופות שהגיעו ללוות אותנו וקיבלו אותנו בחום ומצב רוח טוב. בתחנה הם סייעו לנו בארגון ואריזת כל המזון הנדרש להמשך הדרך. באותו שלב הבנתי שהתחלתי לפתח תסמינים של מחלת גבהים. עדכנתי את יניב והבנות איך אני מרגיש ושהכל בסדר, רק שידעו. הוצאתי את החבל מהווסט, יניב קשר את החבל לרתמה שלו והמשכנו במסע. התנועה המהירה עם החבל שונה מכל תנועה מוכרת, יש כל כך הרבה משתנים שצריך לקחת בחשבון והיא צורכת אנרגיה וצומת לב נוספת. כמה קילומטרים לאחר שנקשרנו הגענו לקיר אנכי את הקיר הזה חוצים בעזרת חבל מקובע לשלג אליו מתחברים עם ערכות הויה פראטה שלנו. ללא ספק זה היה אחד מההייליטיס של המירוץ. בזמן טיפוס הקיר הרגשתי מעולה, אחרי שסיימנו את המקטע הזה הכל התחיל להשתבש עבורי.

גילוי נאות

זה הזמן לגלות לכם סוד שאני לא גאה בו במיוחד. למרות שהמירוץ הזה הוא חלום ארוך עבורי ואני מאוד אוהב הרים גבוהים, אלפיניזם וטיפוס הרים – זה לא בדיוק מה שאני מתאמן אליו בחודשים האחרונים. האמת היא, שאני רץ 80% מהזמן על משטחים כמעט שטוחים, בגובה של 200 מ’ מעל פני הים, לקראת מרוץ מטרה אחר – אליפות אוסטריה בריצה למרחק 100 ק”מ. הכלל הראשון והכי חשוב בטיפוס הרים הוא התאקלמות לגובה. 90% מהזמן הוא זה שיקבע את טיב הטיפוס לפסגה. תאמינו לי שאני מכיר את הכלל הזה טוב וכבר יצא לי לחוות מחלת גבהים כמה פעמים בעבר. בשורה תחתונה, האם התאקלמתי לגובה? לא. אפילו לא קרוב. ב3 החודשים האחרונים לא עשיתי מאמץ קלוש בשביל להתכונן למרוץ הספציפי הזה. יש לי תירוצים מעולים ואמיתיים על למה לא יכולתי לעשות זאת. אבל, זה לא משנה כי את ההרים זה לא מעניין.

מחלת גבהים

בחזרה למרוץ – לאחר התחנה השלישית (הקיר האנכי) כבר הרגשתי זומבי לגמרי. המוח שלי נעשה נזלת, הדוגמה הכי טובה שאני יכול לתת היא להיות שיכור. מאז שנקשרנו בחבל, יניב הוביל את התנועה. אני הייתי מאחור, מנסה לעמוד בקצב ומדי פעם מבקש מיניב להאט. קצת לפני שהגענו ל4,000 מ’ גובה, תוך כדי תנועה, עדכנתי את יניב שאני “לא זמין”. ממש יכולתי להרגיש איך המוח שלי מקבל פחות ופחות חמצן בדם בשביל להעביר מספיק לשרירים כדי שימשיכו לנוע. למזלי יניב בכושר מעולה, ידענו מראש שהוא מאוקלם טוב לגובה הזה אבל לא ציפיתי שהוא יהיה כל כך חזק. מאותו רגע התפקיד שלי היה “לעקוב אחרי החבל” – יניב הכתיב את הקצב וכשאני התקשיתי לעמוד בו הוא פשוט משך אותי איתו קדימה בשילוב מילות עידוד לאורך הדרך. מצחיק לחשוב שערב לפני המירוץ צחקנו על זה שאם הוא לא יעמוד בקצב שלי אני אסחוב אותו איתי למעלה (בדיוק הפוך ממה שקרה). את הקילומטרים האחרונים העברנו בקצב קבוע, במטרה להמשיך להיות בתנועה כל הזמן. כאשר יניב מכתיב את הקצב וגורר אותי למעלה תוך שהמוח שלי מתעייף יותר ויותר…

הפסגה

למזלי לאורך השנים האחרונות זכיתי ללמוד ולשפר את היכולת “לנתק” את המוח מהגוף. באותו שלב הראש היה החוליה החלשה, בגלל מחלת גבהים התפקוד הקוגניטיבי לא היה בשיאו. כיוון שהייתי מחובר ליניב בחבל ולא באמת הייתי צריך לקבל החלטות מהותיות אלא פשוט להמשיך תנועה קדימה יכולתי פשוט להשתיק את הראש ולהתרכז בהתקדמות צעד אחר צעד. המטרים האחרונים לפסגה היו מדהימים, הראיה המרחבית שלי בקילומטרים האחרונים היתה מוגבלת לכמה מטרים שהיו מלפני פחות או יותר. פתאום לעמוד על הפסגה ולהשקיף על הרכסים המושלגים המחודדים של האלפים היתה חוויה משכרת. 2 דקות לאחר מכן כבר התחלנו תנועה למטה בגלל הקור והגובה.

הירידה

ככל שירדנו בגובה הרגשתי שהמוח שלי חוזר לעבוד. אם זאת, הרגשתי מרוקן. בשונה מתחרויות סיבולת אחרות שעשיתי לאורך השנים, תחושת הריקנות שהרגשתי הפעם הייתה לא מוכרת. יותר כמו תחושת ריקון קוגניטיבית, קצת כמו 2 מבחנים רצופים בחדו”א. כנראה המאמץ הרב של הטיפוס והיפוקסיה לאורך הדרך גבתה מהגוף והראש הרבה. הירידה היתה חוויה משוגעת כשלעצמה. בעצם, יורדים בחזרה את כל הדרך שטיפסנו. מהר מאוד הבנתי שאני לא מצליח לייצר ריצה כמו שאני מכיר, הצעד היה שונה, הטכניקה הלכה לאיבוד, הריכוז והסבלנות (לאורך כל הירידה למטה נפלנו עשרות פעמים, אני במיוחד התרסקתי ללא הפסקה מה שפגע עוד יותר בביטחון ובטכניקה בירידה). התקדמנו בריצה מטה כאשר אני מכתיב את הקצב ויניב מאחורי מתעסק עם התנהלות החבל. כאשר הגענו חזרה לקיר האנכי אותו טיפסנו בעזרת אבטחה לחבל, השלג הקשיח והדחוס שהיה הבוקר הפך לשלג עיסתי, מחליק ועל גבול הבלתי אפשרי למעבר. התחברנו לחבל האבטחה בעזרת ערכת הויה פראטה והתחלנו תנועה לאורכו כאשר אחרי בערך 2 צעדים התנועה הפכה לנפילה חופשית של כמה מטרים במורד הקיר עד שנבלמנו על ידי העיגונים שנעשו לאורך החבל. הירידה הזו לאורך החבל היתה חוויה שלא אשכח לעולם, זה היה השילוב האולטימטיבי של אדרנלין, מהירות, בלאגן וצחוקים. לאחר מכן התנועה הפכה לאיטית כיוון שפשוט הייתי עייף ולא הצלחתי לרוץ מהר בחלקים הטכנים אשר היו מכוסים בשאריות שלג מחליק (את רובו החלקנו על התחת במגלשות קטנות שנוצרו על ידי הרצים שירדו לפנינו, ממש כמו המגלשות מים במימדיון – רק מהר יותר !).
ריצה בשטח

קו הסיום

כבר הרגשנו את הסוף, החבל והקרמפונים חזרו לווסט, והצלחתי לדחוף קצת יותר חזק בחלק האחרון עד קו הסיום שם חיכו לנו נעמה לי וריצ’ל בפעמונים, צעקות עידוד ובזרועות פתוחות. בקו הסיום הרגשתי גמור, הייתי עייף מנטלית, חולה, לעוס ומותש. אבל את ההרפתקאה המטורפת הזאת לא אשכח אף פעם. אני בטוח שאם הייתי מגיע מאוקלם לגובה ומתאמן קצת יותר ספציפי למרוץ הייתי מרגיש הרבה יותר טוב לאורך כל הדרך והיינו מורידים אפילו כמה שעות מהזמן הסופי שלנו. אבל, אני מעדיף כישלון מפואר מחלום במגירה. לא תמיד החיים מאפשרים לנו את ההזדמנות המושלמת. תמיד יש מכשולים ועיכובים בדרך. את הקושי שחוויתי במהלך המירוץ והצלחתי להתגבר עליו (בעזרת שותף יוצא דופן) אי אפשר לקחת ממני. זה כל היופי במסע הזה, לנסות להתמודד עם דברים שאולי קצת יותר מדי גדולים עליך, בלי להיות מושפע מהמחשבה על התוצאה הסופית.

הערה חשובה

באופן חד משמעי אני לא ממליץ לאף אחד להגיע למרוץ הזה או כל אחד אחר המתרחש בגובה רב להגיע בלי התאקלמות נכונה, או להמשיך לטפס בגובה עם מחלת גבהים. זה הדבר הכי מטומטם שאתם יכולים לעשות לעצמכם וזה אחד הלקחים שלקחתי מהמירוץ הזה, ההרים תמיד מנצחים. אסור לזלזל בהכנה לשום אירוע בגובה רב. (אתם יכולים לראות בתמונה, מיד לאחר הסיום ביקשתי שיבדקו שהכל תקין בריאות וברמת החמצן בדם שלי)
עידו דסה

תודה רבה ל- The North Face ישראל ולכל השותפים לאורך הדרך על העידוד, התמיכה והציוד המדהים שעזר לי לסיים את המירוץ הזה והרפתקאות משוגעות אחרות!

לינק לאתר המרוץ: https://www.monterosaskymarathon.com/

עידו, בן 25 מעמק יזרעאל, סטודנט להנדסת תעשיה וניהול – אחד מספורטאי הסיבולת הטובים והצעירים בישראל. עידו מבלה את רוב הזמן באימונים בשטח ובהרים, בין אם בריצה, רכיבה, סקי, ויה פראטה, טיפוס אלפיני או מצנחי רחיפה – הרפתקאות מאתגרות במיוחד הם התשוקה האמיתית שלו !
מבין הישגיו עידו אלוף ושיאן ישראל בריצה למרחק 100 ק”מ, סגן אלוף אוסטריה בריצה למרחק 100 ק”מ ,בעל מגוון פודיומים וניצחונות בתחרויות ריצת שטח ברחבי הארץ ובאירופה וכבר הספיק לטפס 2 מתוך 7 הפסגות !

קו הסיום