מדריך לבוש למטייל המתחיל

מדריך לבוש למטייל המתחיל

יוצאים לטייל בשטח בפעם הראשונה? הגיע הזמן לעשות סדר בארון. אופנה אולי לא חשובה במיוחד בזמן טיולים, אבל מה שאתם לובשים יכול לעשות את ההבדל בין זמן מהנה בטבע לבין יום מלא בסבל. התלבשו כמו שצריך עם העצות האלה !

בדקו את מזג האוויר

זה פשוט מאוד – אתם לא יכולים להחליט מה ללבוש עד שאתם יודעים לאילו תנאים אתם יוצאים. זכרו שמזג האוויר בתחילת המסלול לא בהכרח יהיה זהה לזה שבהמשך המסלול. הרים ופסגות גבוהות נוטות להיות קרות ורוחניות יותר ממקומות נמוכים יותר, וייתכן וסבירות גבוהה יותר לסערות. התכוננו למזג האוויר הגרוע ביותר שאתם עלולים להיתקל בו – עדיף להיות מוכנים מדי מאשר לא מוכנים כלל.

השתמשו במה שיש לכם

לבוש ספציפי לטיולים הוא נהדר ובהחלט שווה את זה, אבל לטיול הראשון שלכם, סביר להניח שכבר יש לכם את מה שאתם צריכים בארון. בגדי ספורט מנדפי לחות כמו מה שהייתם לובשים לחדר הכושר או לריצה יעבדו טוב גם ברוב הטיולים. בחרו ביגוד נוח וגמיש שיגן עליכם מפני מזג אוויר, צמחים וחרקים.

אילו נעליים לנעול לטיול

כפות רגליים כואבות יכולות להרוס טיול ברגע אחד. לטיולים הראשונים שלכם, נעלו נעלי ספורט יציבות וסגורות שיש לכם. נעלי ספורט הן בסדר עבור רוב השבילים הקלים עד המתונים, אבל אולי תרצו נעליים עם תוספת אחיזה ותמיכה לטיולים תלולים. מוכנים לקנות זוג נעליים ספציפיות לטיולים? יש לכם כמה אפשרויות.

נעלי ריצת שטח

אל תתנו לשם להטעות אתכם: נעלי ריצת שטח לא נועדו רק בשביל לרוץ. מטיילים רבים בוחרים בנעליים אלה מפני שהם קלות וזריזות ועדיין מציעות אחיזה ותמיכה. לטיולי יום או אפילו טרקים בעומסים קלים עד בינוניים, נעלי ריצת שטח הם אפשרות מצוינת. נסו כאלה אם אתם לא צריכים תמיכה נוספת בקרסול ואתם אוהבים להרגיש קלילים ולנוע מהר.  נעלי טיולים בגזרה נמוכה או בינונית

לטיולי יום וטרקים עם תרמיל קל או בינוני, נסו נעלי טיולים ייעודיות. גובה קרסול הנעל תלוי בהעדפה אישית, אך באופן כללי, ככל שהמשקל שלכם על הגב כבד יותר, כך תזדקקו לתמיכה רבה יותר בקרסול.

מגפי טיולים

אם אתם נוטים לפציעות בקרסול או שאתם מטיילים עם תיק כבד, לכו על מגף שמתנשא מעל עצם הקרסול.
אלה נהדרים לטרקים ארוכים, אבל הם לרוב מוגזמים לטיולי יום קצרים.

חומרים

אטימות למים ויכולות אוורור הם פרמטרים חשובים מאוד בעת בחירת נעלי טיולים. אם תבלו הרבה זמן בחציית נחלים רדודים, בטיולים בשלג או בבוץ, אולי תרצו מגפיים אטומות למים. רק זכרו שהמגפיים האלה נוטות להיות הרבה פחות נושמות מאשר עמיתיהם הלא אטומים למים. זה אומר שהזיעה נכלאת, ואם אתם עוברים במים עמוקים והנעלים רטובות מבפנים, ייקח להם יותר זמן להתייבש. לטיולי קיץ, מטיילים רבים מעדיפים נעליים סינתטיות נושמות שמתייבשות מהר יותר אם הן נרטבות.

בנוסף, קחו בחשבון את הסוליה החיצונית, שהיא מה שמעגן אתכם לשביל. סוליות שונות מתוכננות עבור סוגי משטחים שונים; אם אתם מטיילים לעתים קרובות בבוץ חלקלק, ייתכן שתרצו זיזים גדולים יותר ומרווחים היטב. אם אתם מצפים להרבה סלעים משוחררים וחדים, חפשו גומי דביק וסוליות שטוחות יותר שממקסמות את מגע פני השטח עם הקרקע.

מכנסי טיולים

בקיץ, מכנסי ריצה קצרים מתאימים, כל עוד לא תטיילו בין שיחים קוצניים או תיתקלו בטמפרטורות נמוכות או נחילי יתושים. טייץ או מכנסיים גמישים ונושמים מציעים יותר הגנה ממכנסיים קצרים – רק זכרו שהם נקרעים בקלות. חפשו מכנסיים שיתייבשו מהר אם הם נרטבים (הימנעו מכותנה, ראו בהמשך) והם קלים מספיק כדי למנוע מכם התחממות יתר. בחרו בדים עמידים על פני בדים דקים, במיוחד אם אתם מטיילים על סלעים (למשל נחל דרגות) או הולכים בין ענפים ושיחים נמוכים. אתם רוצים התאמה נוחה המאפשרת חופש תנועה עבור צעדים גבוהים מעל מכשולים.

חולצות טיולים

חולצות ספורט טובות יותר לטיולים מאשר חולצות טריקו רגילות, מכיוון שהן מנדפות זיעה מהעור כדי לשמור אתכם יבשים. הימנעו מגופיות אם אתם סוחבים תיק גב כבד – הרצועות עלולות לשפשף כתפיים חשופות.

בטמפרטורות קרות יותר, חלק מהמטיילים עשויים להעדיף חולצות עם שרוולים ארוכים. אם אתם רגישים לקור, שכבות בסיס עם שרוולים ארוכים או חולצות טי סינתטיות יכולות לעזור לכם לווסת את הטמפרטורה שלכם. רק זכרו שבזמן ההליכה אתם תתחממו משמעותית, במיוחד בעליות מאומצות. תמיד תוכלו לבחור בחולצה קצרה עם חולצה ארוכה מלמעלה ולהתאים לפי הצורך.

הלבשה תחתונה לטיולים

תַחתוֹנִים

לטיול הראשון שלכם, לבשו מה שאתם מרגישים בו בנוח. יש לך זוג בוקסר מועדף לאימון? רוב הסיכויים שתהיה מרוצה מהם גם על השביל. ככל שתתחילו לצאת לטיולים ארוכים יותר, לילות וטיולי תרמילאים, ההעדפות שלכם עשויות להשתנות. מטיילים רבים מעדיפים תחתונים סינתטיים או צמר במקום כותנה. רק וודאו שאתם לובשים משהו נוח למשך תנועה ממושכת – תפרים בולטים עלולים לגרום לשפשוף.

חזיות ספורט

חזיות ספורט בדרך כלל נוחות יותר לטיולים מחזיות רגילות. אם את סוחבת תיק גדול לכי על חזייה עם רצועות בפרופיל נמוך או רחבות; הימנעי מאבזמים עבים או תפרים גדולים, שעלולים לגרום לשפשוף מתחת לרצועות התרמיל. שוב, חזיית הספורט המועדפת עליך לפעילויות אחרות, כנראה טובה גם לטיולים.

גרביים

עבור רוב הפריטים ברשימה זו, כל לבוש ספורטיבי יתאים. אבל אם יש איזור אחד להתפנק בבגדים ספציפיים לטיולים, זה גרביים. זוג גרביים טוב יכול לעשות את ההבדל בין טיול נעים לכזה שמסתיים בשלפוחיות.

גרבי טיולים עשויים מצמר או חומר סינטטי המתייבש במהירות, מספקים ריפוד מסוים שישמור על הרגליים שלכם נוחות לאורך קילומטרים ארוכים, ולעיתים קרובות מונעים שלפוחיות טוב יותר מגרביים רגילות. כדי להימנע משפשוף ולמקסם את הנוחות, בחרו בזוג גרביים גבוהים יותר מגובה נעלי הטיולים שלכם. חפשו גרביי צמר או סינטטי עם משקל המתאים לטמפרטורות שבהן תטיילו (קל יותר בקיץ, כבד בחורף). בחרו את רמת הריפוד שמרגישה מתאימה – רק וודאו שהגרביים שלכם מתאימים היטב, בגלל שהחלקה או עודפי בד עלולים להוביל לאי נוחות ובסופו של דבר לשלפוחיות.

לבשו ביגוד בשכבות

על השביל, הכל עניין של אפשרויות. התנאים עשויים להשתנות תוך כדי הליכה, וטמפרטורת הגוף שלכם תשתנה בין זמן של מאמץ ומנוחה. התלבשו בשכבות ובצעו שינויים בהתאם למזג האוויר ותחושת החום שלכם. אל תשכחו לוודא שיש לכם מספיק בגדים חמים אך גם בגדים קצרים במידה ומתחמם. כאשר אתם מתלבשים בשכבות חשוב לקחת גם תיק בגודל מתאים, שלא תתקעו עם מעיל ועודפי ביגוד ללא מקום אחסון כאשר מתחמם. 

הגנה מפני השמש

במיוחד בהרים גבוהים, תרצו לעשות מה שביכולתכם כדי למנוע כוויות שמש (כן, אפילו בחורף). בנוסף למריחת קרם הגנה, חבשו כובע רחב שוליים ומשקפי שמש. חולצות קלות וארוכות שרוולים עשויות להציל את העור שלכם בשבילים חשופים לשמש. 

הגנה מפני גשם

אם יש אפילו סיכוי קטן למשקעים בתחזית, ארזו מעיל גשם. כל שכבה עמידה למים תתאים לטיולי יום קצרים. לטיולים ארוכים או טיולים באקלים רטוב מאוד, ודאו שיש לכם מעטפת קשה עמידה למים.

מכנסי גשם אינם נחוצים עבור רוב טיולי היום, אבל הם נהדרים כאשר להישאר יבשים נמצא בראש סדר העדיפויות: בטיולי תרמילאים גשומים, בגשם זלעפות, או כאשר אתם ממש לא רוצים להירטב.

מה לא ללבוש טיולים

כותנה

חולצות טריקו רגילות, ג’ינס, מכנסי טרנינג, קפוצון ובגדי כותנה אחרים עשויים לשרת אתכם היטב בטיולים קצרים ביער, אבל לטיולים רציניים, השאירו אותם בבית. כותנה שומרת על לחות, מה שהופך אתכם דביקים במקרה הטוב, ובמקרה הרע, היא שואבת חום ומשאירה אתכם קרים ורטובים. בחרו בחומרים מנדפים במקום כמו צמר מרינו או חולצות סינתטיות ושכבות פליס.

בגדים יקרים לליבכם

אתם הולכים להזיע, להתלכלך ולהשתפשף – זה הכל חלק מהכיף!

אם תתבאסו לקרוע או להכתים פריט לבוש, אל תלבש אותו בטיול (חליפת בר מצווה או שמלת כלה למשל, הם רעיון גרוע).